Ons reisverslag van oktober 2017

Beste reisvolgers:
Nu we zonder onze grote reisapp. -inspirator Jetze Valkema dit transport zijn begonnen heb ik het vandaag op me genomen om jullie te berichten over onze trip tot dusverre. De reis is vanmorgen rond zevenen van start gegaan in donker De Rijp. Inmiddels zitten we nu weer in het donker alleen nu in het Poolse Zgorcelec. We hebben hier een vast adres waar we eten en een biertje drinken, dat is het cafe restaurant Afirmacja. Uiteraard zijn we enigszins vermoeid maar de reis is byzonder voorspoedig verlopen ondanks heul veul Baustelles hebben we nauwelijks ergens echt stil gestaan. Onderweg heeft de pastoor al enkele malen gebeld met Jan of we er al bijna waren!!
We zijn uiteraard weer met 4 man behalve de min of meer vaste ploeg van Jan Pilkes, Dirk Jan van Hoorn en ondergetekende ook met André Schoenmaker die een jaar of 25 geleden al enkele transporten heeft meegemaakt en ongeveer 2 jaar geleden ook een keer.

Na een goede nachtrust en een stevig ontbijt gingen de 4 avonturiers weer op weg. Honderden kilometers asfalt daagden ons viertal uit wat natuurlijk geen probleem was. De reis verliep voorspoedig hoewel het vrijwel de hele dag regende. Uiteindelijk bereikten we rond vijf uur de Poolse kant van de grens en stonden ruim 5 uur later in Oekraïne. Gelukkig hadden we een adres in L'viv waar we nog konden eten en een onderkomen voor de nacht hadden. Daar kwamen we uiteindelijk rond 12.45 aan.
Morgen gaan we L'viv verkennen. Straks naar bed maar eerst een hapje eten. Voor ieder welterusten straks en tot morgen.

Wellicht had u het al begrepen maar de tijd van aankomst in L'viv die ik gisteren vermeldde was geen 12.45 maar 00.45 u. en dat is natuurlijk een heel ander verhaal.
Vanmorgen hebben we rustig aan gedaan en een beetje uitgeslapen en pas een uur of 11.15 op pad gegaan en te voet L'viv in. Het is een heel mooie stad met een rijke historie en een keur aan prachtige oude gebouwen, waaronder veel kerken. Daarvan hebben we een aantal bezocht en we hebben een leuke rondtrip gemaakt in een soort golfkarretje door het oude centrum. Dat was allemaal erg inspirerend, ook al omdat het weer eraan meewerkte. Tijdens de rondrit zaten we droog en regende het en daarna werd het droog. s'Middags hadden Jan en Andre met  de zoon van Andre, diens vriend en nog een derde persoon een min of meer zakelijk onderhoud en hebben Dirk Jan en Henk verder het stadscentrum doorkruist. Ook hebben we op een terrasje een biertje gedronken dat hadden we wel verdiend vonden we. 's Avonds hebben we gezamelijk gegeten bij een italiaans restaurant en zijn we op tijd huiswaarts gekeerd want morgen wacht ons weer een reisdag met als einddoel Chemerivitche.
Bijgaande foto's geven een goede sfeerimpressie van vandaag en wij wensen een ieder een fijn slot van de avond, welterusten en tot morgen.

Reisvlog 12 okt.

Het is nu vrijdag en ik zal proberen vandaag een verslag van gisteren en vandaag te geven. Maar alles staat en valt met het verkrijgen van een goede netwerkverbinding en dat valt hier niet altijd mee.
Beste reisvolgers gisteren zijn we vroeg uit bed gegaan om zo snel mogelijk een taxi te krijgen van ons slaapadres in L'viv naar de plek waar we de auto's hadden gestald. Dit lag helemaal aan de rand van de stad bij een winkelcentrum met grote doe-het-zelf bedrijven. Wonderwel hadden we vrij snel een taxi en zijn we rap bij de Oekrainse bouwmarkten terecht gekomen en bleek gelukkig dat de voertuigen niet waren opengebroken of iets dergelijks. Vervolgens zijn we snel op pad gegaan richting Chemerivitche ons reisdoel voor deze dag maar na een minuut of tien sloegen Andre en Jan opeens linksaf een heel druk uitvalsweggetje de stad uit in van de grote weg af. Wij hadden geen idee waarom maar het bleek dat Andre z'n telefoon was kwijt geraakt met al z'n gegevens. Daarom zijn we omgedraaid en weer naar de bouwcentra gereden waar de auto's hadden gestaan maar ook daar hebben we het toestel niet gevonden. Waarschijnlijk is het apparaat bij het indtappen in de taxi uit z'n broekzak gegleden en op straat trrecht gekomen. Andre was erg onthand door dit verlies maar we konden weinig anders als toch onze weg vervolgen en besloten tot even voorbij Termopil te rijden voor onze pauze en chauffeurdwissel. Dat stuk verliep vlot tot bijna uit Termopil een zeer attente chauffeur van een busje ons erop wees dat de linkerachterband van de Citroen kapot was. Hij deed dat gelukkig met opzet precies bij een bandenhandel zodat we gelijk een nieuwe band konden laten monteren. Een geluk bij een ongeluk dus. We hadden deze band al eerder op spanning gebracht dus wellicht dat er al een gaatje in zat. En de toestand van de Oekraiense wegen is zodanig dat dat ervoor zorgde dat de band helemaal aan gort was.
Wij zeggen altijd dat de wegen in Oekraine allemaal zoab hebben in de letterlijke zin: Zeer Open Asfalt Beton.
De bandenreparateur was goed op z'n taak berekend en had in no time de band verwisseld.
Zo zijn we dus weer op weg gegaan voor het laatste stuk naar Chemerivitche. Dat verliep verder gelukkig zonder enig probleem en wij konden onderweg zelfs genieten van steeds mooier wordend herfstweer en dito kleuren van het gebladerte. Rond drie uur/ half vier kwamen ee in Chemerivitche aan en hebben de auto's op het terrein van de kolchoze gestald waarna we naar ons hotel zijn gegaan waar we onze bagage hebben gedropt. De rest van de middag hebben we wat rondgewandeld in het stadje en 's avonds gebruik gemaakt van de gastvrijheid van pastoor Vasyl en z"n vrouw en kinderen. We hebben daar de maaltijd gebruikt en zijn rond half elf vertrokken terug naar het hotel. Dirk Jan is in het donker heel onfortuinlijk in een gat gelopen en gevallen en heeft helaas last gekregen van een oude knieblessure. Hij heeft wellicht z'n kruisbanden verrekt. We hopen dat hij een beetje kan slapen en morgen enigszins mobiel is maar dat is afwachten. Wij wensen jullie goeie nacht en morgen weer fruitig op!!

Reisvlog 13 okt

Beste reisvolgers: Vanmorgen weer vroeg uit de veren want er wachtte een drukke dag!
Met het been van Dirk Jan was het nog steeds niet erg verbeterd maar de taxi die ons vanuit het hotel naar de pastoor voor het ontbijt en vervolgens naar de kolchoze moest brengen kwam al vroeg en was niet zo geduldig dus we moesten snel op. Zowel Dirk Jan als Henk hadden logischerwijs een beroerde nacht achter de rug maar waren er wel als eerste uit. Zoals gezegd hebben we ontbeten bij Vasyl en zijn we daarna naar de kolchoz gegaan om de voertuigen op te pikken waarmee we naar Kamenets Podilskyi zijn vertrokken naar het douanekantoor. Toen daar uiteindelijk de papieren in orde gemaakt waren zijn we weer naar de kolchoz teruggereden. Om een indruk te geven naar Kamenets is een uur of anderhalf rijden over zeg maar zo'n 80 kilometer en dat zelfde dus ook weer terug. Omdat Dirk Jan geblesseerd was aan z'n knie moest Henk de honneurs waarnemen voor hem op de Peugeot.
Terug in Chemerivitche hebben we eerst een lunch genoten en zijn daarna naar de kolchoze gegaan om te lossen. De douanebeambte die mee was voor de controle was nogal een Pietje Precies waardoor we uiteindelijk veel later klaar waren met lossen dan gepland. Toch hebben we nog een bezoek gebracht aan een voor ons nieuw bejaarden tehuis/ opvang voor gehandicapte jongeren etc. Daar hebben we de nodige medische spullen gebracht zoals rollators, rolstoelen, po-stoelen incontinentiemateriaal en medicamenten. Ook hebben we daar een avondmaal genuttigd gebreide dekens afgegeven en kennis gemaakt met bewoners en personeel een heel geslaagd bezoek kortom. Vandaar zijn we weer terug gereden naar Chemerivitche en, na een kort bezoekje aan pastoor Vasyl, naar ons hotel om te gaan slapen. Morgen wacht weer een drukke dag want dan aanvaarden we al heel vroeg de terugreis. De foto's volgen seperaat vanwege internetproblemen. We wensen jullie allemaal welterusten en weer tot morgen.

Alweer het laatste verslag van deze reisapp.
En wat hebben we weer veel beleefd!!
Vanmorgen na het ontbijt snel gestart en op weg gegaan richting grens Polen/Duitsland.
Deze reisdag was byzonder mooi. We hadden strakblauwe hemel en de temperatuur liep op tot 25 graden en dat op 15 oktober!! Wel hadden we een paar ongelooflijke Baustelles en daardoor files wat kwam omdat we de "Hannover route" in plaats van de "Kassel route" hebben genomen. Maar voor de rest was het betrekkelijk rustig op de Autobahn. We zitten nu te eten en zijn waarschijnlijk rond elven in De Rijp. Het was al met al een byzonder geslaagd transport waarbij we weer 6000 kg aan hulpgoederen naar de meest hulpbehoevenden in Oekraine hebben gebracht. Namens Jan Pilkes, Andre Schoenmaker, Dirk Jan van Hoorn wensen wij u een fijne zondagavond en hopelijk tot een volgende keer!   Henk Boersma

Over ons

Onze stichting kan alleen dan functioneren als er voldoende geld beschikbaar is om transporten naar Oekraïne te blijven organiseren. Denk bijvoorbeeld aan benzine, tolgelden, invoerrechten. Soms kopen we bepaalde goederen ter plaatse om ook de lokale ondernemers te ondersteunen.