Ons reisverslag van december 2016

Transport naar Lonky december 2016

Dit hulptransport vond plaats op speciaal verzoek van pater Consaroek om de bewoners van een verpleegtehuis in Lonky voor het invallen van de winter te voorzien van winterkleding en warm beddengoed. De stichting Keer op keer uit Heiloo heeft door een donatie van € 700, = de brandstofkosten voor hun rekening genomen en de twee chauffeurs deze reis waren: Jan Pilkes en Jetze Valkema

5-12: Om 5.45 u. vertrokken uit De Rijp en als gebruikelijk vlak voor de grens met Duitsland getankt bij de Lutte. Het weer was perfect en de reis verliep mooi vlot om 18.00 u. waren we al bij onze eerste pleisterplaats Zgorzelec.
6-12: Polen doorkruist vandaag, dat ging vlot want we waren al rond 16.30 u. bij de Pools-Oekraïense grens. Het was een wat grijze dag met temperaturen net boven nul en onderweg zelfs een beetje sneeuw. We hadden tijdens de passage van de grens aan de Oekraïense kant pech dat er werd gewisseld van dag- naar nachtploeg waardoor we extra oponthoud hadden. Uiteindelijk duurde het 4 ½ uur en omdat het in Oekraïne een uur later is dan in ’t westen van Europa door de andere tijdzone kwamen we dan ook pas rond 22.30 u. bij ons hotel voor deze nacht aan.
7-12: Vertrokken richting de stad Volochesk, waar we onze contactpersoon zouden ontmoeten. In de buurt van deze stad is de sneeuw op de weg vastgereden en is het daarom best glad, maar uiteindelijk lukt het toch en onze contactman wijst ons verder de weg naar het bejaardenhuis in Lonky door voor ons te rijden vanaf Volochesk. Dit voor ons nieuwe adres bleek goed georganiseerd. De dochter van de directeur trad op als tolk omdat ze perfect Engels sprak. Het tehuis is selfsupporting en verbouwd voor eigen gebruik aardappels en groente en wat ze aan gewassen overhouden leveren ze zelfs aan andere tehuizen zoals dat in Horodok waar wij regelmatig verblijven als we in Oekraïne zijn. De bewoners zijn allemaal boven de 65 jaar en hebben een lichamelijke beperking. We hebben daar een aantal zelfgebreide dekens gebracht waarmee ze erg verguld waren en een hoeveelheid boter. Als we in de toekomst weer naar dit tehuis gaan moeten ze eerst een caritasnummer aanvragen bij de overheid zodat wij met de juiste documenten de grens kunnen passeren. Ze waren erg enthousiast over onze werkzaamheden voor de Oekraïense bevolking!
We hebben onze reis vervolgd naar Chemerivitche enigszins vertraagd door de besneeuwde wegen maar uiteindelijk zijn we toch goed aangekomen bij het hotel daar, nadat we de auto met aanhanger op het brandweerterrein hadden gestald.
8-12: Eerst ontbeten bij pastoor Vasyl thuis en daarna vertrokken naar het douanekantoor in Kamjanets Podolskyi. In Kamjanets Podolskyi hebben we eerst zuster Julia bezocht om de zaken te bespreken. Zij beheert voor pastor Consaroek de zaken en was erg blij met onze komst en de goederen die wij meebrachten, die immers waren bestemd voor een van de tehuizen die onder haar beheer vielen. Ook zal ze een wensenlijst voor nog twee tehuizen sturen in het Engels. Het bezoek aan het douanekantoor was een formaliteit en was in een ogenblik klaar waarna we naar Chemerivitche terug konden rijden om daar de vracht te lossen in de opslag. Na het lossen hebben we nog een school bezocht voor kinderen met een geestelijke beperking waaronder een negental met het syndroom van Down. Er zijn daar in de regio wel meer kinderen dezelfde beperking maar die kunnen er vanwege gebrek aan vervoer niet komen. Ook hebben we nog een weeshuis bezocht op 40 km van Chemerivitche. Dit internaat herbergt niet alleen kinderen van gestorven ouders maar ook kinderen die om allerlei andere redenen zijn afgestaan. Onderweg naar dit internaat strandden we op de helling van een heuvel maar werden gelukkig weer op weg geholpen door een aantal arbeiders die voorbijkwamen.
9-12: Vanmorgen eerst een defibrillator afgegeven bij het ziekenhuis. Dit apparaat kwam uit een vervangingstraject van de stichting Polderhart in de Schermer. Daarna respectievelijk een school, het medisch college, een kinderdagverblijf, een sportschool en de redactie van een krant bezocht om onder meer foto’s te maken van eerder gebrachte goederen bij die instellingen. Pastoor Vasyl doet zijn uiterste best om al die goederen te bezorgen bij de instellingen die er de meeste behoefte aan hebben. Al die instellingen en tehuizen kunnen nog wel containers vol hulpgoederen gebruiken want geld en goederen hebben ze niet. Een voorbeeld een verpleeghuis heeft maar € 100, = per maand ter beschikking om medicijnen en incontinentiemateriaal te kopen, laat staan andere zaken. De partij boter die door fa. de Boer was verstrekt is naar diverse mensen en instellingen gegaan.
Vervolgens zijn we vertrokken naar de grens waar we om ongeveer 17.00 u. aankwamen en veel voordeel ondervonden van onze nieuwe rode stickers op de wagen en aanhanger. Al met al hebben we de totale passage in 2 1/4 uur afgelegd wat met het uurtje tijdzone-voordeel betekende dat we om 18.15 u. de EU in reden op weg naar het hotel in Jaroslaw.
10-12: Om 5 uur vertrokken naar huis zo’n afstand van ongeveer 1500 km. We hadden afgesproken dat we elkaar om de 250 km. af zouden lossen met rijden om zo toch nog enigszins fit aan te komen rond middernacht in De Rijp en dat lukte weer prima.

Over ons

Onze stichting kan alleen dan functioneren als er voldoende geld beschikbaar is om transporten naar Oekraïne te blijven organiseren. Denk bijvoorbeeld aan benzine, tolgelden, invoerrechten. Soms kopen we bepaalde goederen ter plaatse om ook de lokale ondernemers te ondersteunen.