Reisverslag van september 2014
Al weer naar Oekraïne. Bij het inklaren was de Oekraïense douane erg behulpzaam. Binnen 3 uur waren we de Poolse en Oekraïense grens over. Door Pastor Vasyl hartelijk ontvangen. Hij had een "hotel" geregeld voor omgerekend € 7 per nacht. Er was echter geen ontbijt bij, dus eigenlijk een gewone kamer met minimale bedden en zeer matig sanitair. De douane was met lossen weer erg behulpzaam. De eerste dag om 2 uur al gelost. Ze waren heel blij met alle materialen. Meteen de gestempelde documenten voor terug bij de grens van de douane ontvangen. De volgende dag ‘s morgens naar de familie Konsjaroek in Gorodok een privépakket en geld van zuster Emilia bezorgd. Daarna naar het bejaardentehuis en Pastor Viktor Lutkowski en Zuster Adriana gesproken. We blijven welkom om daar te overnachten. Want onze voormalige contactpersoon daar, Pastor Viktor Ktatz, is daar vertrokken en zit nu in Xmelnitskie. ‘s Middags gingen we een kerkdienst bijwonen, want Pastor Vasyl was die dag jarig. Later uitgebreid gegeten, gezongen en gedronken. Samen met vele belangrijke parochianen en 5 pastors uit de omgeving. De volgende morgen vroeg (5 uur NL-tijd) reden we weer richting de grens, waar we binnen 2 uur Polen weer inreden. Tijdens onze overnachting in Polen stonden de bus en aanhanger in Chemeriwits achter slot en grendel geparkeerd bij het lokale politiebureau.

Een behoorlijk smetje op de reis was de aanhouding door de Poolse verkeerspolitie op de heenreis. Wat blijkt, ze hebben van alle reizen met de aanhanger van de afgelopen 2 jaar allemaal foto’s met snelheid, en waar gereden enz. geregistreerd. Nu blijkt dat als je op de autowegen rijdt en je gewicht boven 3,5 ton is, je tolgeld moet betalen. Dit wisten we absoluut niet. En deze reis was ons totaal gewicht 4,8 ton, dus weer ruim erboven. Maar sowieso een auto met aanhanger met kenteken valt in de categorie boven de 3,5 ton. Dit betekende meer dan 2,5 uur oponthoud en een fikse boete van € 750 en meteen betalen anders ging alles achter slot. Uiteindelijk waren we half 9 ‘s avonds door deze toestand pas in Jarowslav, waar ze gelukkig nog een kamer hadden bij Pegaz en we daar ook nog even wat konden eten. We hebben nu een tolkastje in de auto en die registreert automatisch de gereden kilometers en boekt dit dan af.

Nog even over de huidige situatie in Oekraïne.
De oorlog leeft wel enorm onder de mensen. Ze praten er veel over. We hebben ook een paar families gesproken die zoons hebben in het front en dat zijn zorgen voor hun. Ook zit het erin dat ze mobiliseren en dus ook oudere mensen oproepen. Triest allemaal, wat een leed en ook heel arm. We spraken een beambte bij de Oekraïense douane. Hij vertelde dat zijn vriendin naaister is en in Lviv werkt. Haar salaris is 1500 grivne (ca. € 90) per maand. Maar om er te komen met de bus is ze per maand al 800 grivne kwijt. We hebben ook veel mensen gesproken waarvan beiden in het gezin geen werk hebben maar ook geen uitkering ontvangen.