Reisverslag van Oktober / November 2016

Klik op een om de bijbehorende afbeelding te zien.

Kijk eens op de Fotoreportage voor meer foto's. Klik dan hier.
 
 
 

Reisverslag hulpgoederentransport 29 oktober 2016 t/m 5 november 2016.

Dag 1, zaterdag 29 oktober 2016.
Vanmorgen zijn we om 7 uur vertrokken uit de Rijp. Zoals gewoonlijk hebben we bij de Lutte beide auto's afgetankt voor de reis door Duitsland. Bij Bad Oyenhausen hebben we 1 uur vertraging gehad door files, bij Bautzen weer een half uur vertraging door ongelukken. Daardoor zijn we redelijk laat aangekomen in Zgorzelec, in Polen, voor de eerste overnachting . Om 8 uur s ‘avonds weer een tafeltje gevonden in het ons bekende restaurant. Waar we van een lekkere maaltijd gaan genieten en het is maar goed dat het een lange nacht wordt i.v.m. de overgang naar de wintertijd. Want morgen willen we om 7 uur ontbijten en dan op naar de grens van Polen - Ukraine.

Dag 2, zondag 30 oktober 2016. Vandaag hadden we pech onderweg met de Ford Transit. De ventilator tussen de radiateur en het motorblok is na enig rammelen losgeslagen en verdwenen onder de auto door, de berm in. De temperatuurmeter loopt niet op, dus hebben we de reis maar vervolgd. Mocht het anders worden, dan zoeken we een garage op. De buitentemperatuur is 4 gr boven nul , dat werkt dus mee. Om 17.00 uur aan de grens, om Polen, lees de EU, te verlaten. Het is weer gelukt om een flink aantal vrachtwagens voorbij te rijden en vooraan in de rij te komen. Om 19.00 uur start van de documenten afhandeling aan de Poolse kant van de grens en datzelfde om 21.00 uur aan de Oekraïense kant van de grens. Om 22.30 uur de grens over, en zijn we in Ukraine. Al met al geen slechte score. In de tegenover gestelde richting staat een pittige file die Ukraine uitgaat, maar ja dat is iets voor de terugweg om zorgen over te maken. We gaan nu op weg naar het hotel. Met een uur tijdverschil zijn we om 24.00 uur aangekomen in het hotel, waar we nog van een maaltijd hebben kunnen genieten.

Dag 3, maandag 31 oktober 2016. Het hotel van afgelopen nacht was niet van de allerbeste kwaliteit, maar wel 24 uur per dag open en je kan altijd een warme maaltijd krijgen. De kamers hadden slechts twee bedden en de rest (toilet, wastafel en douche) was op gang en voor gemeenschappelijk gebruik. De reis van vandaag ging voorspoedig, het wordt kouder en we hebben onderweg buien gehad met natte sneeuw. We hebben vandaag een route gevolgd die we nog niet eerder hebben gereden. Het is en blijft een prachtige omgeving. Onderweg lag nog een 20 tons vrachtwagen op z'n kant , mogelijk een verkeerd uitgepakte uitwijkmanoeuvre of een slaapprobleem. Ook een 3-tal politie controleposten voorbijgereden. Wij zijn niet!!!! aangehouden We zijn om 18.00 plaatselijke tijd aangekomen in Mogiliv Podilskyi, ons einddoel deze reis. We werden hartelijk onthaald door pastoor Paulus (Pavlo op z'n Ukraiens) onze gastheer. Bij hem in de pastorie blijven we de komende dagen logeren.

Dag 4, dinsdag 1 november 2016. Om 10.00 uur samen met Jan, pastoor Paulus en de tolk Valentina de auto's naar het douanekantoor gebracht. Bij controle van de documenten bleek dat aan de grens niet de goede documenten zijn meegegeven. Per vergissing is een kopie van een document meegegeven i.p.v. het origineel waar de stempels op staan. De baas der bazen van de douane is erbij geroepen en zou het verder regelen met de pastoor, daarom moesten Jan, Valentina en ik (Jetze) het pand verlaten om 10.15 uur. Afwachten dus en koffiedrinken. Om 10.35 uur kwam pastoor Paulus terug met een aantal specifieke vragen over de inhoud van bepaalde dozen. Verwarring alom en frustraties i.v.m. de vertaling vanuit het Russisch naar het Engels naar het Nederlands en weer terug naar het Russisch. Valentina zal de documenten verder in orde gaan maken. Vandaag wordt het niets meer, morgen kunnen we lossen. Besloten om na de macaroni maaltijd met z'n vieren de markt te bezoeken. Voor vanavond zijn we uitgenodigd bij een plaatselijke familie. Het eten daar was zoals gebruikelijk in Ukraine weer overdadig en lekker. De dag afgesloten met een "kleine borrel" en om 23 uur naar bed en morgenvroeg om 8 uur ontbijten.

Dag 5, woensdag 2 november 2016.
Vanmorgen om 8 uur opgestaan en om half 9 ontbeten en daarna maar weer gewacht op de dingen die zouden komen. Om de wachttijd te doden maar weer, voor het middageten, even de markt overgelopen en wat drank gekocht in de buurtsuper. Een literfles wodka is nog steeds onder de € 4,00. Het middageten was weer perfect, gebakken kip, schijfjes aardappels en een heerlijke salade. Tijdens het eten nog bezoek gehad van de "oude" pastoor Antonie. Na deze maaltijd zijn we even met de kippen op (de middag) stok gegaan. Om 3 uur nog steeds geen groen licht van de douane. Halfzes, nog steeds niets van de douane gehoord. Het wordt vandaag niets meer, de toestemming om te mogen lossen zal morgen wel komen.

Dag 6, donderdag 3 november 2017. Vanmorgen om 9 uur plaatselijke tijd konden we de 6 ton hulpgoederen lossen. Jan en Jetze hebben hierop gelijk de auto's opgehaald vanaf het douaneterrein. De sjouwhulpen waren direct bijeengeroepen door de pastoor, waardoor het lossen in no-time gefikst was. Om 13.00 uur zaten we alweer gewassen en omgekleed te eten. Na het eten hebben we een bezoek gebracht aan het bejaardenhuis, even buiten Mogiliv, alwaar wij enige incontinentiematerialen en een elektrisch fornuis hebben gebracht. Deze goederen hadden we stiekem achtergehouden bij het lossen van de goederen. Het lossen gebeurt altijd in het bijzijn van een douaneambtenaar en het is altijd een sport voor ons om hem even af te leiden zodat we iets apart kunnen zetten. Hierna zijn we vertrokken richting de grens van Polen. Onderweg hebben voor de komende nacht een slaapplaats georganiseerd in het verpleeghuis in Horodok, voor ons een bekend adres. Morgenvroeg gaan we om 6 uur rijden richting de grens Ukraine - Polen. Het zal weer afwachten worden hoelang de grenspassage duurt.

Dag 7, vrijdag 4 november 2016. Wat een rij wachtende vrachtwagens voor de grens om Ukraine te verlaten . Jan is gestopt met tellen bij de honderd, maar we zijn tussen de rijen wachtende auto's door naar voren gereden. Tot de douane van Ukraine ging het goed, maar door een computerstoring aan de Poolse kant van de grens hebben wij er 5 uren overgedaan om de beide grenzen te passeren. Een van de vrachtwagenchauffeurs had er 3 dagen over gedaan om de beide grenzen te passeren en in Polen zijn handel af te geven. Hierna hebben we de snelheid weer opgepakt en zijn om 20.00 uur in het hotel in Rybnik aangekomen, een half uur voordat de keuken ging sluiten. Sylwia had het goed voor ons geregeld. Morgen alweer de laatste dag van deze reis, maar daarover morgen meer.

Dag 8, zaterdag 5 november 2016. Vanmorgen ging de wekker om 6 uur en na een goed ontbijt en getankt te hebben, om 7 uur vertrokken uit Rybnik richting Nederland. Om tolgelden uit te sparen vervoeren wij de kleine aanhanger in de grote aanhanger , dat past precies. De tol in Polen is alleen voor vrachtverkeer en auto's met aanhanger. Om 11.30 uur op de grens van Polen - Duitsland bij Zgorzelec aangehouden door een rijdende brigade van de Duitse douane. Na paspoortcontrole en navraag bij Arie over zijn tabak- en alcohol invoer, konden wij weer verder. De caritas- stickers op de auto's doen hun werk. Vanaf Dresden in de regen gereden, maar het tempo is goed, de verkeersdrukte valt mee. Om 17.00 uur waren we Kassel voorbij, waar het ook droog werd. We zijn nu bijna in Nederland en we hebben al met al een zeer geslaagde reis gehad en hebben een record aan hulpgoederen weggebracht met onze twee bussen en twee aanhangers. In de eerstvolgende nieuwsbrief zullen we hierop terugkomen. Met de vriendelijke groeten van de chauffeurs Jan Pilkes, Arie Leeuwrik, Henk Boersma en Jetze Valkema.

Jetze Valkema.


 
 

Correspondentie adres:
Zuideinde 47, 1843 JL Grootschermer
M: +31(0)653 932107
Rekening Rabobank: NL07RABO0126264635
t.n.v. Stichting Caritas Ukraine – Holland
K.v.K. Amsterdam 34255964
Aangemerkt als ANBI bij de Belastingdienst

   
Terug naar Homepage

                      

  Het doel van onze Stichting is om gelden te innen voor bijdragen en ondersteuning van de transportkosten naar Ukraine te blijven organiseren.