Het reisverslag van juni 2012
Reisverslag juni 2012

De week voor vertrek heeft vooral Cees Neeft veel werk verricht. Hij heeft de 2 wagens geladen. Volgens de lijst bleek de Volkswagen helaas veel te zwaar te zijn maar daar kwamen we pas onderweg achter met de nodige problemen bij de grens.

Op 1 juni vertrokken we om 7 uur vanaf de parking bij Heemskerk. Cees Bruin had een familielid mee als goede chauffeur: Menzo Gersonius. Verder nam Niels Anton mee en Jan reed met Cees Neeft samen.
Voor de grens zoals gewoonlijk weer getankt (goedkoper dan in Duitsland). We reden half 10 de grens over. Om half 3 langs Maagdenburg. Het was prima weer om te rijden en geen files zoals na Hannover altijd gebruikelijk is. Zonder problemen arriveerden we in Hotel Dworek. Daar kwam echter een bus kinderen om te eten en was er tot kwart over 9 geen plek voor ons. In een restaurant aan de andere kant van de snelweg konden we wel terecht en hebben we lekker gegeten.

De volgende dag (2 juni) na het ontbijt vertrokken we om kwart over 9 richting Jarowslaw. Beide hotels had Jan weer via Sylwia laten reserveren.
Omdat het die dag een feestdag in Polen was ging het voorspoedig. We spraken af om lopend naar de plaatselijke kerk te gaan om deze te bezichtigen. Het is altijd ongelooflijk druk in de Poolse kerken. Sommigen nemen hun eigen stoel mee. Later zijn we samen in een Pizzeria een pizza gaan eten met witte wijn (de enige drank die werd verkocht).

De volgende morgen (3 juni) na het ontbijt van 7 uur togen we naar de grens. Even over half 8 stonden er weinig vrachtauto’s. Personenauto’s waren er helemaal niet. Maar omdat de Volkswagen veel te zwaar beladen was duurde het bij de Poolse grens meer dan 2 uur en kregen nog een dikke bekeuring van 500 zloty voor het overgewicht. Op naar de Oekraïense grens. Ook zij begonnen over het gewicht en wilden de auto terug naar Polen sturen. Nadat Jan Antonie had gebeld en de telefoon aan de douanier gaf konden we na 10 minuten toch verder met de procedure zonder boete. Dat gaf een zucht van verlichting, althans zeker bij mij. Op naar de broker om verder de documenten op te maken. Dit proces duurde erg lang. Ze begon er sowieso al een uur later mee en na veel gezoek in de computer en overleg met collega’s reden we ‘s middags half 4 Oekraïne in, incl. 1 uur tijdsverschil. De Ford was verzegeld maar de Volkswagen kon niet verzegeld worden en dit werd aangetekend op de documenten. Daar hadden we trouwens verder geen last van met de douane.
Tot voorbij Lviv was de weg compleet vernieuwd voor het E.K. Voetbal, daarna zoals altijd weer een slecht wegdek. We maakten nog een stop in de stad Ternopil en togen naar Gorodok.
Daar kwamen we voor donker rond half 10 aan.

Maandagmorgen na het uitslapen en ontbijt reden we richting Mogiliv – Podil’s’kyi.
Onderweg bij een busstation namen we een pauze met koffie en gebak. Daarna reden we zonder problemen. En met mooi weer arriveerden we bij Antonie. Even later bleek dat de douane dicht was i.v.m. een nationale feestdag. Dus wachten tot dinsdag maar.
‘s Avonds waren we uitgenodigd door kennissen van Antonie (Sascha en Emilia) voor het eten en uiteraard drinken. Een zeer gezellige avond.

De volgende morgen (4-6) om 9 uur zaten Niels, Jan en Antonie bij de burgemeester en later schoof ook de directeur van de Sociale Dienst aan. Jan ziet graag een winkel waar wij onze kleding en eenvoudige spullen heen kunnen brengen en onder toezicht van de Gemeente deze te laten verspreiden onder de arme mensen. Er werden zelfs TV opnames gemaakt van de bespreking en werden er aan Niels ook vragen gesteld door een interviewster. Over en weer is er over zaken gesproken. Wij sturen ons mailadres op en zij sturen dan hun verzoeklijstje op. Ook zouden zij voor de Gemeente een veegmachine willen hebben. Antonie pleitte om samen met de Gemeente de bouw te ondersteunen van de nieuwe Kerk. We gaven aan dat het alleen mogelijk is met brieven via Anton bij de bisschop in Haarlem de vragen neer te kunnen leggen en mogelijk iets met interieur kunnen betekenen, omdat er bij ons kerken worden gesloten.
Daarna door naar Anchella de Broker. Aansluitend naar de douane. Dat liep goed want voor de middag moesten we terugkomen van de markt om de auto’s naar de douane te rijden voor inspectie. Tegen half 5 in de middag konden we de spullen in de Pastorie lossen. Antonie zorgde voor extra mankracht en binnen 1 uur waren beide auto’s leeg. Cees, Jan, Niels en Antonie gingen ‘s avonds de sauna in. De anderen gingen een biertje kopen door een paar dikke plensbuien heen.

De volgende morgen (5-6) gingen we naar het kindertehuis, met 50 weeskinderen van enkele maanden tot 10 jaar oud, waar we het eerder gebrachte meubilair bewonderden. We willen graag meer voor ze betekenen dus kregen we een waslijst met te leveren goederen. Schrijnend is het gebrek aan goede kinderbedden en matrassen.
Daarna richting Gorodok. Omdat pastor Victor Ktatz in Xmelnitskie was en pas om 6 uur terug kwam konden we wat afspreken met Victor’s assisent. Die gaf aan dat ze zitten te springen om 2 wasmachines. Na overleg met elkaar hebben we samen met Victor bij een winkel 2 machines gekocht en meegenomen. Later op de avond heeft Victor ons diverse keren bedankt. Hij was ontzettend blij met het geschenk. Verder vroeg hij of Dokter Arie contact met hem op wil nemen omdat Natasja weer problemen heeft met haar voet. Dit geven we door via Paul.

De volgende morgen (6-6) om 6 uur reden we van Gorodok naar de grens. Dit omdat Cees Neeft z’n vrouw onverwacht in het ziekenhuis terecht is gekomen na een val. We wilden snel terug. Weer via Zatanov. We waren om half 12 bij de Oekraïense grens die aan beide zijden leeg was. Dit doordat het in Polen een officiële katholieke feestdag was en alle winkels dicht waren. De grensformaliteiten duurden amper 1 uur, waarbij de 2 bussen alsnog terug moesten omdat de Oekraïners een fout gemaakt hadden. De brief van Antonie en een kopij van de Oekraïense transportdocumenten van Anchella en de afgestempelde CMR door de douane kwamen goed van pas om toch opnieuw door te kunnen gaan.

Om half 1 donderdag (7-6) reden we Polen weer binnen. Aan de Poolse kant stonden 130 vrachtauto’s te wachten voor de grens! Bij Reszow een koffie pauze en om 8 uur ‘s avonds reden we het parkeerterrein bij Hotel Dworek langs de A4 bij Lecnica Pole op.

Vrijdagmorgen (8-6) om 6 uur ontbijt en daarna reden we zonder oponthoud naar Nederland. Na in Holten de laatste pauze te hebben genomen was iedereen waarschijnlijk na de Amsterdamse files rond 19.00 thuis. We kunnen terugzien op een geslaagde reis.

Jan Pilkes