Het reisverslag van juli-augustus 2007
Dit verslag betreft mijn 6e reis naar de Ukraine van zaterdag 21 Juli 2007 tot en met vrijdag 3 Augustus 2007

Deze reis wederom met 2 bestelbussen. Op de eerste plaats de Ford transit van Dhr. Anton Nales en de tweede bus zoals vorig jaar een V.W. bus van Rob Adrichem(een oomzegger van Cees) die de bus vanwege vakantie in het bedrijf niet nodig had. Wederom een geweldig aanbod. Het is een verlengde en verhoogde bus die ons goed van pas kwam.  Vooral in verband met het volgend. Paul Hoffman is de vorige reis met ons mee geweest naar de Ukraine. Het was altijd onze bedoeling om bij pastoor Klak in Mogilef-Podolskie een andere keuken te instaleren. Deze gedachten waren bij Paul niet weg te denken Tot dat enige tijd geleden zijn buurman in Capelle aan de ijsel zijn keuken ging vernieuwen. De bestaande keuken was zeer uitgebreid en in goede staat, met alles er op en aan. Hij kreeg het aanbod om deze keuken weg te halen en t.z.t. mee te nemen naar de Ukraine. Wij werden ingeschakeld om te helpen de keuken te demonteren. Dat is allemaal prima verlopen. Alle kasten en apparatuur hebben we ingeladen en opgeslagen in een loods die Paul mag gebruiken voor opslag van materialen bestemd voor de Ukraine. Deze loods stond in Molenaarsgraaf (tussen Schoonhoven en Gorinchem). Het was de bedoeling dat de keuken eind augustus zou worden verladen in een grote vrachtwagen. Er gaan namelijk enkele keren per jaar een aantal wagens via de stichting Spoetnik naar de Ukraine. Door zijn inbreng bij de stichting kreeg hij de mogelijkheid zo`n wagen voor zijn materialen te beladen. Op een gegeven moment werden we gebeld door Paul met het verzoek of wij de keuken niet met onze bussen konden meenemen dit in verband met het beschadigen in zo`n grote vrachtwagen en het enkele malen overladen voor het op de plaats van bestemming zo komen. En zo`n keuken is natuurlijk erg kwetsbaar. Wij waren het daar ook wel mee eens. De door ons te vervoeren materialen zouden dan met het grote transport meegaan. Dus zo afgesproken en we zijn een paar dagen voor ons vertrek naar Molenaarsgraaf gereden onze bussen volgeladen, en daar ter plekke de keuken ingeladen en alle open ruimte volgestouwd met dozen en zakken kleding zodat de grote bus  tot aan het dak was gevuld. In heemskerk hebben we de Fordbus ingeladen. Te beginnen met een heel mooi orgel, die nog afkomstig was uit huize Sancta Maria. Deze kon de vorige reis niet mee. De rest aangevuld met dozen en zakken kleding en beddengoed etc. Tot zover onze voorbereidingen aan deze reis.

Dag 1 zaterdag 21 juli 2007.
We startten 6,50 uur met heel mooi weer. Uitgezwaaid door Trees – Hannie en Bets. De kilometer stand was 112498 Onze eerste doel was pleisterplaats ”paal 50” bij Apeldoorn langs de A-2. Daar moesten we onze 4e chauffeur op pikken. Dit was Theo Koning de man van Tillie die ons op de vorige reis had vergezeld. Zij komen uit Milheze bij Venlo. We hebben elkaar voorgesteld en aanvaarde de reis langs de ons inmiddels bekende autobanen richting polen. We kregen deze reis voor het eerst te maken met veel file`s door opbrekingen en andere narigheid. Onderweg natuurlijk diverse stops voor tanken, eten en drinken. We hadden weer de nodige voorraad meegenomen. We kwamen om 18,30 uur bij de Poolse grens  met km.113192. De passage was heel simpel. en we hebben hier geld gewisseld. Door al het oponthoud was het later geworden dan eerdere reizen en hebben een hotel gezocht en gevonden even voorbij de grens. Een vrij nieuw hotel waar we konden eten en een goede nachtrust konden genieten.

Dag 2 zondag 22 juli 2007.
We gingen om 8,15 rijden km stand 113198 met minder mooi weer. De weg waar we nu op reden is nu nog slecht, maar dat werd verderop een stuk beter. Er wordt mede dank zij de Europese gemeenschap hard gewerkt aan verbetering van de wegen. Met iedere reis kunnen we weer gebruik maken van een nieuw stuk autoweg. Het weer werd steeds beter en het werd steeds warmer. Met de gebruikelijke stops en koffie pauze passeerde we de tolweg op weg naar ons tweede hotel overnachting in Jaroslaw. Het was 17,50 uur toen we daar aankwamen met 113668 km. op de teller. We waren weer welkom in hotel Pegaz ons vast adres. Na ons te hebben opgefrist hebben we lekker gegeten. Een hevige onweersbui was reden om maar vroeg het bed op te zoeken, om zodoende de volgende morgen weer fris te beginnen.

Dag 3 maandag 23 juli 2007.
Ondanks het slechte weer van gisteravond was het mooi weer om te starten. Na het ontbijt vertrokken we 8,15 uur richting de grens. We werden wel wat zenuwachtig bij het naderen van de grens, met in ons achterhoofd de toestanden met de vorige reis. Maar alles verliep prima en waren zelfs in korte tijd ( ongeveer 1 uur) over de grens. Een record tijd. Wat waren we opgelucht en blij dat we het laatste hek door waren. We hebben dat zo snel mogelijk aan het thuisfront doorgebeld. Enkele kilometers verder werden we weer door de politie aangehouden. Zij controleerden onze documenten en we konden weer verder. Bij het eerst volgende tankstation koffie gedronken – getankt en geld gewisseld. Het was nu 12 uur Ukraine tijd ( + 1 uur ) toen we verder de Ukraine doorreden. We zijn enkele keren door de politie aangehouden waarbij we een keer werden bekeurd voor te hard rijden. We reden slechts 60 km, en we mochten ??? Het koste ons omgerekend iets van 5 euro en de man was ook weer gelukkig. Na onze tocht over goede maar ook heel slechte stukken kwamen we om 20,15 uur aan in Mogilef-Podolskie. Km. stand 114380 omgerekend deze heenreis 2002 km. De pastor en de zuster waren afwezig. Ze waren met kinderen op een zomerkamp, en zouden met enkele dagen terug komen. Maar verder was alles prima geregeld. De bedden waren opgemaakt en het avond eten was prima verzorgd. De ons bekende koster was alleen in het gebouw aanwezig en had alles goed afgesloten. Zelfs het buitenhek. Dus we konden niet de plaats in om even een pilsje te drinken. We besloten maar vroeg het bed op te zoeken om goed uit te rusten.

Dag 4 dinsdag 24 juli 2007.
Het was al erg warm toen we s`morgens opstonden. De temperatuur liep die dag op tot 35 graden, en we besloten deze dag rustig aan te doen. Om 18 uur kregen we bezoek van Victoria de mevrouw die vroeger lerares Duits was en hier als tolk kon fungeren. Zij was blij ons weer te zien en gaf uitleg van het een en ander, we vertelden haar welke materialen we bij ons hadden. En toen later ook pastor Klak even overkwam om ons te begroeten hebben we een planning gemaakt wat we de komende dagen zouden doen en waar de materialen moesten worden heengebracht of opgeslagen. De pastor is later weer naar zijn bestemming terug gegaan en wij hebben op een terrasje een pilsje gedronken. En zo hebben we deze dag in alle rust doorgebracht.

Dag 5 woensdag 25 juli 2007.
Om half negen ontbijt en daarna zouden we beginnen met de eerste bus uit te laden. Alle dozen uitgesorteerd. De materialen voor ons tweede adres Gorodok uitgeladen en apart gezet. Daarna het materiaal voor het kindertehuis en de overige dozen dekens etc. werden opgeslagen in de kelder ruimte. Voor de verdeling daarvan zorgt de pastor en zijn medewerkers. Toen bleef in deze bus alleen het orgel nog over. We hebben in de hal van het gebouw ruimte gemaakt, en daar het orgel tijdelijk neergezet. Door het warme weer hebben we het rustig aangedaan en ruime pauze`s genomen. We zijn verder gegaan met de andere bus met de keuken. Ook deze hebben we zolang maar opgeslagen  in de hal om het later verder te transporteren. Al het opvulmateriaal dozen met kleding etc. zijn weer verder uitgesorteerd. De kast met inbouwkoelkast  hebben we voorlopig in de keuken neergezet zodat deze alvast in gebruik kon worden genomen. En met dit  warme weer konden we daar onze pakken meegebrachte water in zetten. In verband met het warme weer hebben we na het avond eten maar weer een terras opgezocht.

Dag 6 donderdag 26 juli 2007.
Deze dag hebben we na het ontbijt de keukenkasten en apparatuur in de hal schoongemaakt. Aangezien het niet de bedoeling was om de keuken deze reis te plaatsen, is er boven een ruimte vrijgemaakt waar we de keuken in zijn uiteindelijke opstelling hebben opgeslagen. Zo kunnen de bewoners al een idee krijgen hoe het gaat worden. De bewoners hadden stiekem gedacht dat we de keuken al op zijn plaats zouden monteren. Maar door dat we de keuken in alle haast hebben meegebracht, hebben we ook geen materiaal kunnen meenemen voor aansluitingen etc. Alles moet weer worden aangesloten op het bestaande gas- water en afvoer. En dat vraagt nogal wat aanpassingen. We kunnen nu alles opmeten en in Nederland alle materialen bij elkaar zoeken. De pastor en de zuster kwamen in de namiddag weer thuis en waren zeer blij met wat we tot nu toe hadden gedaan. Om 18 uur begon de kerkdienst die we hebben bijgewoond. Daarna gegeten en met de pastor een planning gemaakt voor de volgende dagen. In de avond hebben we op de kamer maar een fes champagne ontkurkt als afsluiting voor wat we tot nu toe hadden gepresteerd.  Zo hebben we deze dag weer nuttig doorgebracht.

Dag 7 vrijdag 27 juli 2007.
Bij de keuken was ook nog een apothekerskast ( uitschuifkast ) met de zelfde hoogte als de koelkast. Deze zou bij de montage toch apart worden ingedeeld, We hebben we voor deze 2 kasten een plint gemaakt, en de twee kasten gekoppeld en op zijn definitieve plek gemonteerd zodat ze deze alvast kunnen gebruiken. Dit tot tevredenheid van het keuken personeel. Het bestaande orgel in de kerk doet het niet meer. Vandaar het verzoek om het meegebrachte orgel daarvoor in de plaats te zetten. Het nieuwe orgel was meer uitgebreid en heeft veel meer mogelijkheden. De zuster die het orgel bespeeld wist niet wat ze zag, en ging gelijk aan het repeteren, en was zeer enthousiast. Waarom het orgel zo snel moest worden verwisseld werd ons pas later duidelijk. Daarover meer op de volgende dagen. We gingen s` avonds nog een pilsje drinken toen plotseling de stroom uitviel. Het was gelijk pik donker, en dat heeft wel een uur geduurd. Toen we eenmaal aan het donker gewend waren konden we ons verblijf gemakkelijk terug vinden.

Dag 8 zaterdag 28 juli 2007.
Het was erg warm geworden. De pastoor had nog wat werk voor ons te doen. Er waren 4 stuks gordijn roeden die hij graag bevestigd wilden hebben. De roeden waren niet geheel compleet. Op de markt zijn we gaan zoeken naar de ontbrekende onderdelen en die waren zonder probleem te vinden. Het bevestigen gaf meer problemen. Slechte muren vragen nu eenmaal een andere aanpak. Het is ons toch weer gelukt en hebben de gordijnen ook gelijk maar opgehangen. We hadden ook weer te maken met stroomuitval, maar hadden daar geen hinder van. De pastor was intussen vertrokken, en naar later bleek was hij naar Gorodok om de bisschop op te halen. Deze zou de volgende dag het vormsel toedienen. Tegen de avond was hij weer terug, en hebben we gezamenlijk gegeten.

Dag 9 zondag 29 juli 2007.
We moesten deze dag vroeg ontbijten met de bisschop aan tafel. De kerkdienst begon om 9 uur. We waren vroeg genoeg in de kerk, maar deze was al geheel bezet, op enkele gereserveerde banken na. We hebben daar maar plaats genomen. De bisschop en de pastor met gevolg begonnen de dienst. En alvorens met het vormen werd begonnen werden wij in het Ukraine`s welkom geheten. We konden het wel niet verstaan maar onze namen werden duidelijk uitgesproken. Er werden 8 volwassenen gevormd. De bisschop was in vol ornaat met mijter en al. De temperatuur in de kerk liep steeds hoger op. Wij hadden het al bloedheet, dus laat staan de bisschop en de pastor met hun kleding. Tijdens de loop van de dienst kwam er nog een bruidspaar binnen met getuigen en familie. Zij namen plaats op de gereserveerde banken, maar wij mochten blijven zitten. Ook tijdens de dienst werd het bruidspaar door de pastor ingezegend, en de gelovigen waren daarbij als getuigen aanwezig. En het werd steeds warmer, en ook de centrale hal stond vol met parochianen. Na 2 uur was de kerkdienst afgelopen, en konden we ons naar buiten begeven, en iets afkoelen. Het was de bedoeling dat wij in de middag weer zouden vertrekken, en naar Gorodok afreizen. Dat gaf de pastor de mogelijkheid ons te vragen of de bisschop met ons zou mogen meerijden naar zijn thuisbasis het seminarie in Gorodok. Dat konden we natuurlijk niet weigeren. Hij zou dan in het seminarie onze verblijf plaats regelen, en waren wij de gasten van de bisschop. We hadden in de ford transit nog een plaats over, en dat was prima. Intussen had de bisschop zich omgekleed in vrije tijdskleding en hebben om 12 uur het middageten gebruikt. Om 13 uur hebben we hartelijk afscheid genomen van de bewoners en hebben de terugreis in 2 etappe`s genomen. Het is altijd nog 160 km. en langs moeilijke wegen. Daarom halverwege iets gedronken en van bestuurder gewisseld. De monseigneur genoot er wel van, maar wij konden moeilijk met hem praten. Hij sprak alleen maar Okraine`s, en dat is jammer. Maar het was voor ons weer een nieuwe ervaring. We kwamen om 15,45 uur aan bij het seminarie en enkele studenten kwamen ons al tegemoet en wezen onze kamers aan. Nu moet u niet denken aan kamers zoals bij ons. Integendeel alles heel sober en verstoken van alle comfort. Cees, Theo en ik sliepen bij elkaar op 1 kamer, een soort werkvertrek met 3 slaapbanken. Een gebrekkig toilet en douche. Nu hadden wij alle 3 een beetje last van buikkramp. Waarschijnlijk door het warme weer en te koud drinken. Misschien ook wel iets verkeerd gegeten, want dat kan snel gebeuren. Wanneer je dan met grote regelmaat naar het toilet moet en het water valt steeds plotseling weg, dan voel je je eigenlijk diepongelukkig. Maar ja het zij zo. Om 18 uur kregen we het diner in de gasten eetzaal. Er werd steeds voor meerder gedekt maar wij konden hun, en zij ons moeilijk verstaan. We hebben met het eten rustig aan gedaan in verband met onze ongemakken. S`avond even de plaats ingelopen en toen op tijd naar bed.

Dag 10 maandag 30 juli 2007.
Ontbijt om half 9 en daarna naar het bejaarde huis. We hadden daar ook veel materiaal af te leveren, waaronder een partij nieuwe fleese dekens, die waren gesponsord. En nog enkele dozen incontinentie materiaal en ziekenhuiskleding. De hoofdzuster toonde zich zeer dankbaar en kon alles goed gebruiken. We kregen wat te drinken aangeboden. Bij het instituut waar we op vorige reizen hebben geslapen hebben we ook wat materiaal afgeleverd waaronder nieuwe toiletbrillen. Deze zijn door een bedrijf geschonken als overjarig en met een lichte beschadiging. Uit ervaring wisten we dat deze goed van pas zouden komen omdat we daar al eerder problemen mee hebben gehad. we hebben verder deze dag nog enkele adressen bezocht, om iets af te leveren en ons gezicht te laten zien. Met het eten hebben we rustig aan gedaan. In de namiddag kregen we nog een paar flinke onweersbuien, en dat was wel lekker.

Dag 11 dinsdag 31 juli 2007.
Wij zouden nog een bezoek brengen aan Vera de kapster die ook al eens in Nederland was geweest. Want als het goed was moest daar ook haar tante Helina zijn. Zij is woonachtend in Amsterdam, en komt hiervandaan. Zij is hier met haar zoon op vakantie en zijn met Gerard Hoeben met 2 auto`s een dezer dagen hier aangekomen. Bij Vera was zij niet en waarschijnlijk was zij bij haar zuster. We zijn daar heen gelopen en hebben haar daar ontmoet. Met elkaar wat gedronken en bijgepraat. Verder hebben we deze dag wat voorbereidingen gedaan voor de terugreis zoals wat eten en drinken voor onderweg etc.

Dag 12 woensdag 1 augustus 2007.
We vertrokken al vroeg in de morgen. Het was half zeven. Km. Stand 114560 Heerlijk rustig en mooi weer. We hebben geen ontbijt genomen want we zouden onderweg stoppen en dan iets eten. Alles verliep prima tot dat we bij de stad Liviv een klapband kregen met de v,w, bus. Het was de rechter achterband en hij was finaal aan flarden. Gelukkig hadden we voor ons vertrek ook al een bandenwisseling gehad zodat we wisten waar het gereedschap lag, en wel op een onmogelijke plek. En daar sta je dan met al het razende verkeer om je heen. Maar met 1 kwartier hadden we het reserve wiel gemonteerd en konden we verder rijden. Wat wel heel gelukkig was dat het op de terugweg met een lege wagen gebeurde. Bij het laatste benzinestation voor de grens bij getankt, en toen naar de grens. We waren daar om 13,15 uur en km. stand 114901. Er stonden hele lange rijen wachtende. Een schatting wel zeker 300 auto`s. maar met de papieren van de pastor kregen we alle voorrang, en na geduldig wachten en zonder problemen waren we om 15 uur Ukraine tijd weer in polen. We zijn doorgereden naar Rydamo en hebben daar een korte pauze gehouden. We konden van daaruit ook weer met onze prepaid mobiel toestelletje ons thuisfront weer bereiken. Met enkele tussenstops en zonder ernstige onderbrekingen kwamen we 18,30 uur aan in de plaats Wieliczka waar we een hotel hebben opgezocht. We kregen een motelkamer aangewezen en konden ons daar eens herlijk douchen. Na het eten zijn Cees en Anton gaan zoeken naar een garage voor het banden probleem. Dit was niet eens zo eenvoudig. Bij tankstations was dat niet mogelijk en zij deden ook geen moeite ons verder te verwijzen. Toen een man ons plotseling aansprak in het Duits. Hij had het probleem gehoord en vroeg hem te volgen. Hij wist wel een adres. Het was inmiddels donker geworden en het was net buiten het centrum. De eigenaar werd uit zijn slaap gehaald en die beloofde dat de band de volgende morgen om 8 uur gereed was. Hij had alleen maar goede gebruikte banden. O.K. In het hotel iets gedronken en het bed opgezocht.

Dag 13 donderdag 2 augustus 2007.
Een vroeg ontbijt om ½ 8 en toen naar de banden specialist. Na enig zoekwerk gevonden. De band moest nog worden gemonteerd. Hij had evt. ook een nieuwe band. Maar dat was niet nodig, een goede gebruikte kwam overeen met de overige banden. Met nog geen 10 minuten was de band gereed en de reserve band verwisseld en dat voor € 40,00. Ook de andere banden op spanning gecontroleerd. Zo konden we met een gerust hart verder reizen. Het was intussen 8,45 uur en de km. stand was 115151. Het weer was uitstekend en na enkele kilometers bereikten we om 9,15 uur en km.115206 de tolweg. Deze verlieten we weer om 9,50 uur en km. 115249. na enkele stops en tanken stonden we om 15,00 uur bij de Pools/Duitse grens. Alleen het paspoort was voldoende om door te rijden met 115635 op de teller. Toen was het nog twee en een half uur naar Schobsdorf voor de laatste overnachting. Het was 17,30 uur en stand 115863 km. even lekker gedoucht en in het nabij gelegen wegrestaurant gegeten.

Dag 14 vrijdag 3 augustus 2007.
Om 8,10 uur weer de autobaan op voor de laatste etappe. 10,30 uur gestopt om te tanken wat te eten en drinken. Km. 116096. we konden verder heerlijk doorrijden zonder problemen. En dan krijg je totaal onverwachts een file. Zo`n 30 km. voor de Nederlandse  grens bij de plaats Rheine. We werden uiteindelijk omgeleid via binnenwegen en het centrum naar een volgende oprit van de snelweg. Dat heeft ons anderhalf uur tijd gekost, zodat we om 14 uur bij de grens aankwamen. Daar maar even pauze gehouden. De bedoeling was naar het restaurant in Stroe te rijden. Daar zou Tillie aanwezig zijn om Theo op te pikken. We waren daar om 15,30 uur bij km. 116366 even koffie gedronken en afscheid van Theo genomen. Waarna we om 17,30 uur en bij 116464 km. in Heemskerk aankwamen. Trees even opgehaald en door gereden naar de Mendelsonstraat. Jo had de koffie al klaar staan en konden we ons verhaal even kwijt. Het was een goed verlopen reis met altijd weer andere verrassingen, waaraan we weer goede herinneringen overhouden.

Correspondentie adres:
Zuideinde 47, 1843 JL Grootschermer
M: +31(0)653 932107
Rekening Rabobank: NL07RABO0126264635
t.n.v. Stichting Caritas Ukraine – Holland
K.v.K. Amsterdam 34255964
Aangemerkt als ANBI bij de Belastingdienst

Terug naar Homepage

Het doel van onze stichting is om gelden te innen voor bijdragen en ondersteuning van de transportkosten naar Ukraine te blijven organiseren.