Hoe het begon

Hulp aan Oekraïne

Vanaf 1980 ondernam Evert Beumer zijn eerste hulptransport naar Polen. Dit kwam doordat hij met zijn ´Volendammer Zangertjes´ optrad in diverse landen. Zo werd hij ook uitgenodigd door de bisschop van Krakow, Gorzelany, die bevriend was met Paus Johannes Paulus II uit Rome. Tijdens het eerste bezoek zag hij de armoede en besloten ze om bij het volgende bezoek zoveel mogelijk kleding mee te nemen.
De hulptransporten waren geboren, vanaf die tijd ging hij bijna elk jaar naar Polen met een auto met hulpgoederen.

In 1990 vroeg hij aan Jan Pilkes of hij ook een keer een transport wilde sponseren. Een vrachtauto met 24 ton goederen voor de kerk, maar ook het ziekenhuis en een tehuis voor geestelijk gehandicapten in Czestochowa. Tijdens die reis hoorden we van de erbarmelijke omstandigheden in Oekraïne. Evert besloot ter plekke om samen met Jan Pilkes de volgende reis naar Oekraïne te ondernemen. En zo gebeurde dat vanaf die tijd zijn er samen meer dan 15 transporten naar de Oekraïne gebracht zelfs 1 keer naar de omgeving van Tsjernobyl. De acties werden steeds uitgebreider tractor en zelfs een combine zijn er afgeleverd omdat de kerk zelf een tehuis voor bejaarden hadden gebouwd moesten zij ook zelf voor eten zorgen en verbouwden zodoende bijna alles zelf tot het houden van varkens die ze dan weer voor het vlees gebruikten. Inmiddels hielpen vele mensen met het aanbrengen van goederen zo ook Anton Nales zijn vrouw had 2 wolwinkels die werden opgeheven maar al die overtollige breiwaren zijn in de Oekraïne zeer welkom. Omstreeks 2000 stopten de grote transporten omdat de autoriteiten steeds moeilijker deden en geld wilden zien en de gezondheid van de initiator Evert Beumer liet deze zware klussen niet meer toe. Echter wilde Anton Nalis en Jan Pilkes er zeker mee doorgaan inmiddels waren Cees Neeft en Joop Visser al enkele keren mee met transporten en daar de handen uit de mouw gestoken met diverse klussen en reparaties. Tezamen vatte ze het plan om een stichting op te richten voor de hulptransporten. Momenteel worden er al enkele jaren hulpgoederen gebracht met bestelbusjes Anton heeft zelf een bus aangeschaft en er wordt vaak een gesponseerde bus geleend. We gaan meestal eerst naar Gorodok daar komen we nu al jaren daar krijgen we ook altijd onderdak bij de kerk of vrienden daarna gaan we door naar Mogiliv – Podil’s’kyi bij de Moldavische grens daar brengen we ook bij de kerk maar er is daar ook een kindertehuis,bejaardenhuis en ziekenhuizen die heel veel spullen kunnen gebruiken .we brengen van alles bedden,kasten,meubilair,kleding sanitair, elektrische apparatuur enz. naderhand zien we vaak de verbetering en de dankbaarheid van de bevolking. De pastoor geeft vaak adressen door en of verdeeld het zelf onder de armste mensen De omstandigheden zijn voor ons niet makkelijk de controles en bij de grens geeft altijd een enorme spanning en tijd met zich mee.

Het Doel!

Het doel van onze stichting is om gelden te innen voor bijdrage en ondersteuning van de transporten naar de Oekraïne te blijven organiseren. Soms kopen we bepaalde materialen en om ter plaatse financiële ondersteuning te geven aan projecten. De reizen worden door de betrokken zelf betaald er wordt naar zo goedkoop mogelijke overnachtingen gezocht
Voelt u zich ook betrokken bij ons project en u zou daarin een financiële bijdrage willen leveren. Dan kunt u ons te allen tijde benaderen voor informatie.