Caritas Ukraine zoekt donateurs

Caritas Ukraine is hard op zoek naar donateurs.

Artikel uit Rabo Dichtbij: Een koe, een maaidorsmachine, boosters, keukens, badkuipen. Wat heeft de Stichting Caritas Ukraine al niet naar Oekraïne getransporteerd? Eigenhandig, welteverstaan. Voortaan wil deze stichting geen goederen, maar geld doneren aan de plaatselijke bevolking. Wat zijn de achtergronden hiervan?

Joop Visser en Niels Tuijn, twee bestuursleden van de genoemde stichting, vertellen thuis aan tafel over hun laatste reis naar Oost-Europa. Over het moeizame transport over onverlichte, slecht begaanbare wegen, de hevige sneeuwval onderweg, de zeer lage temperaturen, haperende motoren en vooral over de rompslomp bij de grensovergangen in Polen. Als ‘een avontuur’, zo betitelen Joop en Niels de tiende tocht in oktober 2009.

Met zijn vijven doorkruisten zij Oekraïne in twee bestelbussen en een station. Van de grensovergang bij Polen tot aan Moldavië. Uit hun zelfgeschreven nieuwsbrieven blijkt dat deze doorzetters gemiddeld 2.500 km afleggen. De bestelbussen worden telkens doelmatig bepakt. Niels: ‘Als je dat ziet! Geen gaatje blijft onbenut.’ Tijdens de laatste onderneming deden zij eerst een bejaardentehuis aan in Gorodok en vervolgens een kindertehuis in Mogilef-Podolskie.

Braakliggende akkers

Joop Visser: ‘De gangmaker van onze stichting, Anton Nales, raakte in de jaren 90 betrokken bij projecten Polen. De laatste jaren trekt de economie daar behoorlijk aan. Via ons contact in Polen hoorden wij dat de mensen in buurland Oekraïne enorm gebaat zouden zijn bij onze inzet. In 2006 hebben we daarom de Stichting Caritas Ukraine opgericht.’ Niels Tuijn, het ‘jonkie’ van de stichting: ‘Ooit was dit land de graanschuur van Rusland, nu liggen de akkers braak. Een treurig gezicht.’ De achtergronden van deze neergang is de twee mannen niet helemaal duidelijk. Wel weten zij dat de Oekraïense markt wordt gekenmerkt door corruptie. En dat de armoede schrijnend is.

Niels: ‘De onderlinge verschillen tussen de bevolkingsgroepen zijn groot. Er is een kleine, rijke bovenlaag in de steden, maar het merendeel van de mensen op het platteland leeft heel sober. De woningen zijn in slechte staat. Huizen hebben lekkende daken, zijn niet geïsoleerd, hooguit met dekens! Onze hulp wordt dan ook zeer op prijs gesteld. Dat kunnen we aan alles merken.’ Niet zozeer in bewoordingen, de plaatselijke bevolking kent namelijk geen Engels en gebrekkig of geen Duits, de Heemskerkers op hun beurt geen Russisch of Oekraïens. Joop: ‘De jeugd is wel meer de Engels of Duitse taal machtig, maar vooral met de ouderen is het lastig communiceren. Een van ons, Jan Pilkes uit Grootschermer, van meet af aan betrokken, kent een beetje Oekraïens. Dat scheelt.’

Geen borstklopperij

Zichzelf op de borst kloppen of gepsychologiseer over zijn motivatie, daar doet Joop Visser niet aan. ‘Beschouw het gewoon als vrijwilligerswerk. Als je daar bent geweest, wil je de mensen niet meer in de steek laten. ‘’ Als oud-ondernemer en eigenaar van de Heemskerkse Bouwmarkt steekt hij zijn tijd nu in de Voedselbank, het parochiewerk en deze stichting. Niels licht lachend toe: ‘Het zit gewoon in de genen van de familie Visser. Alle broers en zussen van Joop hebben een drang om zich voor de gemeenschap in te zetten.’ Zelf zegt Niels ‘even gek’ te zijn. ‘Het avontuurlijke spreekt ieder van ons aan. Maar het is ook heel interessant. Want, wanneer kom je nu in zo’n land? We beseffen dat onze inspanningen een druppel op de gloeiende plaat zijn, toch vinden we het belangrijk om iets voor de plaatselijke bevolking te kunnen betekenen.’

Vandaar ook de koerswijziging van de stichting om het transport van goederen in te perken en voortaan geld te doneren. Joop: ‘Het dagenlange oponthoud en de narigheid bij de grensovergangen breekt ons op.’ Niels: ‘Het is veel efficiënter om ter plaatse bijvoorbeeld wasautomaten aan te schaffen. De goederen zijn daar goedkoper en je steunt zo ook de lokale middenstand. En de gebruikers hebben profijt van de garantie en service.’