Reisverslag van Augustus 2016

Klik op een om de bijbehorende afbeelding te zien.

Kijk eens op de Fotoreportage voor meer foto's. Klik dan hier.

Reisverslag hulpgoederentransport naar Ukraine 23 t/m 30 augustus 2016.

Dinsdag 23 augustus; De eerste dag van de reis ging naar Zgorzelec. Sylwia (een medewerkster van Jan Pilkes) had weer een goed en goedkoop hotel geregeld, zoals gewoonlijk . De reis is vandaag goed en snel verlopen, 11 en een half uur incl. pauzes over 870 kilometer. Nu aan de maaltijd in de stad, maar helaas, de pizzaoven is stuk dus Arie krijgt geen big size.

Woensdag 24 augustus; Na een vroege start van de dag en de nodige kilometers zijn wij aangekomen in Jaroslaw aan de andere kant van Polen voor onze tweede overnachting. Ook deze dag ging de reis voorspoedig en zijn wij benieuwd naar de grenspassages van morgen. Tevens kregen wij bericht van onze “assistent magazijnmeester” Trudy van ons nevendepot in Grootschermer dat er door haar kleine schoolmeubelen zijn ontvangen. Geruststellend hoor dat ondanks onze afwezigheid de ontvangst van goederen gewoon door gaat.

Donderdag 25 augustus; Aangekomen in Horodok waar wij de komende 4 nachten te gast zijn in het verzorgings- / verpleeghuis. Langs de weg kom je in de dorpen waar wij onderweg doorheen rijden weer heel veel eigen producten tegen die te koop worden aangeboden . De grenspassages hebben we deze keer in 4,5 uur gehad.. Polen uit duurde weer het langst . Mooi weer onderweg en elke keer zijn de wegen weer beter dan de keer daarvoor. We hebben onderweg ook gezien dat het goed warm in Ukraine geweest is, veel landerijen en bermen zijn verdord. De zonnebloem-landerijen zijn weer volop in bloei en het zijn er niet weinig, gigantisch wat een hoeveelheid!!! Morgen weer de vracht lossen in de opslag bij pastor Vacyl, na een bezoek aan het douanekantoor.

Vrijdag 26 augustus; Vandaag vanuit Horodok vertrokken naar het douanekantoor in Kamenets-Podilskyi . De  documenten werden deze keer geheel zelfstandig door ons snel afgehandeld, je kunt goed merken dat we ook hier bekenden worden!! Hierna hadden we een afspraak gepland met pater Consaroek en zuster Julia, waar we de zaken besproken met betrekking tot hun verzoek voor winterkleding voor een verpleeghuis in Volochesk. Deze goederen willen Jan en Jetze in november aanstaande brengen. De pater zal de benodigde documenten in orde brengen. Hierna zijn we doorgereden naar Chemerivitsi waar de auto's gelost zijn. Er was voldoende hulp aanwezig bij het lossen waardoor het weer snel voor mekaar was. De dank voor de goederen was weer groot.

Zaterdag 27 augustus;
Vandaag een eigen excursie gedaan naar Xmelnitskyi. Zeer bijzonder, wat een grote markt . We zijn er heen geweest met het lokaal openbaar vervoer , wat een belevenis! Op de terugweg naar Horodok nog een levensreddende handeling verricht door een vrouw tegen te houden bij een noodstop. Arie en Jan hebben hun boodschappen kunnen doen, we zijn benieuwd naar de reactie vanuit de families. Vanavond overleg gehad met het hoofd van “Humanitarian aid for Horodok”. Afgesproken dat hij eerst zijn eigen zaken op orde moet maken. O.a een eigen Caritas code om de gebrachte goederen op de juiste manier af te handelen.

Zondag 28 augustus;
Vandaag zouden we om 11.00 uur opgehaald worden van ons overnachtingsadres in Horodok, voor het verjaardagsfeest van pastor Vacyl in Chemerivtsi. Maar  afspraken in Ukraine zijn altijd zeer “stipt”, en we werden dan ook pas om 12.30 uur opgepikt, maar dat hadden we dus kunnen weten. In Chemerivtsi werden we verwelkomd in de Grieks Orthodoxe kerk met een kerkdienst, heel bijzonder . Alle kerkgangers blijven de gehele dienst staan of ze knielen en dat gedurende 1,5 uur. Jan Pilkes en schrijver dezes werden op het einde van kerkdienst naar voren geroepen en werden toegesproken en bedankt voor de vele hulpgoederen die wij steeds komen brengen. Om dat te onderstrepen werden wij "geridderd" (Jan) (Jetze) door een vertegenwoordiger van de overheid, zoiets als bij ons de commissaris van de koning en door een commissaris van politie van deze provincie. Na deze officiële gebeurtenissen zijn we door pastor Vacyl meegenomen voor een hapje en een drankje in het cultureel centrum van Chemerivtsi. Terug in Horodok de beide auto's getankt voor de terugreis van morgen richting Nederland. We gaan morgenvroeg om 6.00 uur vertrekken. Het eerste obstakel zal de grenspassage zijn. Het is altijd afwachten hoeveel auto's in de rij staan.

Maandag 29 augustus;
De een na laatste reisdag hebben we bijna achter de kiezen. Vandaag 1002 kilometer gereden vanaf Horodok naar Legnica in Polen. De grenspassages gingen deze keer weer sneller dan de vorige keer, nu in 1 uur en 45 minuten (Ukraine uit en Polen in). Onderweg in Polen zwaar onweer   gehad waardoor de snelheid omlaag moest. De schrik was er, omdat we het gevoel hadden dat de inslag niet ver weg was. Deze dag sluiten we als gewoonlijk af met een maaltijd en een biertje.

Dinsdag 30 augustus;
Deze laatste reisdag is zeer voorspoedig gegaan. De normale route terug ging altijd via Dresden en Hannover, maar vandaag zijn we via Kassel naar Nederland gereden. Deze terug-route is prima, geen files gehad in Duitsland. De hele reis is voorspoedig gegaan, zowel de heen- als de terugreis en de routes door Duitsland, Polen en Ukraine, toch een kleine 4000 kilometer. Het enige mankement dat we hadden, was een lekke veerbalg onder de Citroën  . Elke morgen moest deze weer opgepompt worden bij een benzinepomp.

Ik verwijs jullie graag naar de eerstvolgende nieuwsbrief en onze website voor meer foto's van deze reis.

Jetze Valkema.