Reisverslag van augustus 2014

Speciale reis: Kerkorgel naar Charkov

Op maandag 28 juli hebben we in Lekkerkerk onze bus met aanhanger geladen met een kerkorgel, aangevuld met onze hulpgoederen. Op zaterdagmorgen 2 augustus vertrokken Paul Hofman (die het orgel heeft geregeld) en ik vroeg richting Poznan. Onze eerste overnachting is daar in een klooster. Vervolgens reden we samen met Pastoor Neolit en Zuster Rosa. Voor mij bijzonder omdat de Pastoor het orgel en de goederen over de Oekraïense grens wilden "smokkelen", want anders krijgen ze uit Kiev behoorlijke invoerrechten te betalen en dat geld hebben ze niet. We hadden bij de hulpgoederen een aantal van de befaamde dekens van Riet Bakker mee. Na een rit door Polen weken we toch uit naar de grensovergang bij Premysel. Deze zou volgens de Pastoor, die telefonisch overleg had met de Bisschop, "makkelijk" zijn. Na weer in een klooster te hebben geslapen, togen we naar de grens met Zuster Rosa bij ons. De Poolse grens was een eitje en ook de Oekraïense grens was na het invullen van allerlei documenten binnen 2 uur gepasseerd. Op naar de volgende slaapplaats in een klooster, voorbij Ribne. Twee dagen later arriveerden we eigenlijk zonder problemen in Kiev. Op de laatste 200 km waren diverse politiecontroles, waarbij de auto en aanhanger gecontroleerd werd op het smokkelen van wapens. De volgende dag alle goederen gelost en de stad bezocht samen met 2 zusters. Daarna gingen we richting huis met wederom overnachtingen in kloosters en een vlotte grens overgang naar Polen. Na 5300 reiskilometers waren we weer thuis.